pedagogisk-kartlaggning
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
pedagogisk-kartlaggning [2022-01-07 09.06] – anita | pedagogisk-kartlaggning [2023-03-04 09.53] (aktuell) – admin | ||
---|---|---|---|
Rad 5: | Rad 5: | ||
Pedagogens stora utmaning är elever som faller ”utanför ramarna”. Det kan vara beteende, uppförande, | Pedagogens stora utmaning är elever som faller ”utanför ramarna”. Det kan vara beteende, uppförande, | ||
- | Inte helt ovanligt att pedagoger då hänvisar till psykologutredning. Men då hoppar man över ett viktigt steg. Först av allt måste man fundera över vad som är man det viktigaste att veta om eleven. | + | Inte helt ovanligt att pedagoger då hänvisar till psykologutredning. Men då hoppar man över ett viktigt steg. Först av allt måste man fundera över vad som är det viktigaste att veta om eleven. |
Oavsett om det gäller inlärningssvårigheter eller ”inlärningslättigheter” så är den pedagogiska kartläggningen (-utredningen) en mycket bra metod för att ta reda på en elevs kunskapsnivåer inom respektive skolämne. | Oavsett om det gäller inlärningssvårigheter eller ”inlärningslättigheter” så är den pedagogiska kartläggningen (-utredningen) en mycket bra metod för att ta reda på en elevs kunskapsnivåer inom respektive skolämne. | ||
Rad 19: | Rad 19: | ||
* | * | ||
- | Denna information säger mycket mer om eleven (och skolan) än vad en psykologutredning gör och är därför viktig. Ganska självklart att detta bör göras innan psykolog kopplas in. Se även: Inför [[psykologutredning]]. | + | Denna information säger mycket mer om eleven (och skolan) än vad en psykologutredning gör och är därför viktig. Ganska självklart att detta bör göras innan psykolog kopplas in. |
+ | |||
+ | ===== Bra frågor för föräldrar att ställa till skolan: ===== | ||
+ | |||
+ | - Vet ni vad mitt barn kan i respektive ämne - vilken nivå? | ||
+ | - Vet ni när det fungerar bra respektive inte så bra | ||
+ | - Vet ni vilka lärare det fungerar bra med respektive inte så bra med | ||
+ | - Vilka insatser har provats? | ||
+ | - Hur har dessa utvärderats? | ||
+ | - Hur tolkar ni skollagen kap 3, paragraf 2 - Den sista meningen: " | ||
+ | |||
+ | Se även: Inför [[psykologutredning]]. | ||
Socialstyrelsens anvisningar för skolpsykologer | Socialstyrelsens anvisningar för skolpsykologer |
pedagogisk-kartlaggning.txt · Senast uppdaterad: 2023-03-04 09.53 av admin