Pedagogens stora utmaning är elever som faller ”utanför ramarna”. Det kan vara beteende, uppförande, provocerande och/eller undvikande attityder. I värsta fall även skolvägran. Med det följer ofta föräldrar som uttrycker sitt missnöje med skolans insatser.
Inte helt ovanligt att pedagoger då hänvisar till psykologutredning. Men då hoppar man över ett viktigt steg. Först av allt måste man fundera över vad som är det viktigaste att veta om eleven.
Oavsett om det gäller inlärningssvårigheter eller ”inlärningslättigheter” så är den pedagogiska kartläggningen (-utredningen) en mycket bra metod för att ta reda på en elevs kunskapsnivåer inom respektive skolämne.
Den pedagogiska kartläggningen syftar till att samla information om en elevs hela skolsituation.
Det finns flera olika mallar varav de flesta missar det viktigaste – nämligen:
Denna information säger mycket mer om eleven (och skolan) än vad en psykologutredning gör och är därför viktig. Ganska självklart att detta bör göras innan psykolog kopplas in.
Se även: Inför psykologutredning.
Socialstyrelsens anvisningar för skolpsykologer 2013 – Här är en länk till ett sammanfattande utdrag - PDF att ladda ner hela :https://www.anitakullander.se/socialstyrelsen-psykologutredning-i-skolan-2013?s[]=skolpsykologer
Där anges bla (markerat med rött) En pedagogisk kartläggning ska alltid föregå en psykologutredning. Med pedagogisk kartläggning avses en utredning av specialpedagog tillsammans med klasslärare som med hjälp av olika prov bedömer en elevs kunskapsnivå i respektive ämne. Alltså inte bara att eleven klarar målen utan mer konkret vilken årskurs kunskaperna ligger på.