====== Tidskrifter med artiklar om särskild begåvning ======
===== smt - Temanummer. Se mig - också! Om särbegåvades utsatthet. 2-2014 =====
Länk till hela tidskriften: [[https://scholar.google.se/scholar?q=Socialmedicinsk+Tidskrift+2/2014&hl=sv&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart|Socialmedcinsk tidskrift 2/2014 ]]\\
\\
**Innehåll:**
Bo J.A. Haglund; Vem ser de särbegåvade?\\
Anita Kullander, Roland S Persson; Se mig – också ! Om särbegåvades utsatthet\\
Tor Bläckhammar*; Särbegåvning en förbannelse?\\
Gunilla Gerland; Vad skulle Zlatan göra om fotboll var fult? – om betydelsen av att få leva sin begåvning\\
Jesper Kråkhede; Särbegåvning ur tre generationers perspektiv\\
Roland S Persson; Särbegåvning: ett differentierat fenomen med sociala konsekvenser\\
Mara Westling Allodi; Förbjudet område? Utbildning och kompetensutveckling om högbegåvade barns behov i skola och förskola\\
Anita Kullander; Kliniska erfarenheter av begåvningstest och särbegåvning\\
Marita Thorén; Särbegåvning och psykiatri: erfarenheter från en svensk psykiatrimottagning\\
Sten Collander; Stöd till särbegåvade unga och deras föräldrar – varför det?\\
Bo J.A. Haglund; Två böcker om särbegåvning och stöd till särbegåvade barn\\
\\
\\
===== Pedagogisk tidskrift nr 2 2013 Särskild begåvning - tillgång eller handikapp =====
**Länk till tidskriften: [[https://www.academia.edu/12177374/S%C3%A4rskild_beg%C3%A5vning_tillg%C3%A5ng_eller_handikapp?email_work_card=title|Pedagogisk tidskrift nr 2 2013]]**\\
**TEMA Särbegåvning - Innehåll:**\\
Egenperspektiv på särbegåvning\\
Särbegåvade elever och den svenska skolan\\
Boktips\\
Kort skiss till handledning angående särbegåvadebarn i skolan\\
Mentiqas tillkomst\\
Om särbegåvning som naturresurs\\
Särskild begåvning – tillgång eller handikapp?\\
\\
\\
\\
\\
\\
\\
\\
\\
===== Tidskriften Elevhälsa - Gothias förlag. Temanummer Hemmasittare, nr 4-2014 =====
**Länk till Anita Kullanders artikel:[[https://www.anitakullander.se/hemmasittande-elever-elevhalsan-2014|Särbegåvade skolvägrare]]\\**\\
Hemmasittare är en ganska passiv term. Kullander uppfattar särskilt begåvade mera som skolvägrare - dvs en aktiv handling.
"För särbegåvade elever handlar det om ren självbevarelsedrift när de vägrar gå till skolan och blir hemmasittare. De är inte lata utan helt enkelt understimulerade då de för längesedan passerat den nivå på undervisningen som ordinarie lektioner erbjuder.
De gånger eleverna möts av förståelse för sin begåvning på skolor som är beredda att göra stödjande och stimulerande förändringar kommer de ofta tillbaka."
----
Tre syskon sitter vid matbordet. Mamman kommer och ska torka av efter dem och suckar ”vilka små grisar som sitter här. Den äldsta dotter säger fundersamt ”Smågrisars mamma heter väl sugga…” Mamman vänder sig snabbt om och det syns att hon skrattar. \\