====== Forskning ======
Forskning kring begåvning och intelligens har ofta en stämpel av elitism och kopplas till människovärde. Nazismens forskning i genetik och Kretschmers sortering i människotyper hänger som en skugga över oss. Därför har forskning kring begåvning också stoppats eller varit eftersatt i många kulturer. Kunskap är makt sägs det och kanske är det just därför.\\
Viktig kunskap och förståelse får vi även från personliga erfarenheter i det verkliga livet. Berättelser som kan vara skrämmande nog.\\
----
Forskning i kronologisk ordning med senast inlgda först (nytt läggs till kontinuerligt)\\
Listan sammanställd av Carl-Johan Nyh med kompletteringar av Anita Kullander
[[https://www.anitakullander.se/forskning-kring-begavning|Länk till ytterligare lista på forskning finns på Anita Kullanders hemsida]]\\
[[http://www.nagc.org/resources-publications/gifted-education-practices/what-it-means-teach-gifted-learners-well?fbclid=IwAR3x_kguv4XBUYMBp2zB8d_XhoSQ05t13qjqqKnMah1KURtjaKrdJXO_NaI|Tomlinson Carol Ann, 1997. What it Means to Teach Gifted Learners Well]]\\
[[https://www.academia.edu/47934065/What_characterizes_a_good_school_The_false_incompatibility_between_academic_excellence_and_equity?email_work_card=title|Ailer, Isabel 2021 What characterizes a good school? The false incompatibility between academic excellence and equity.]]\\
[[https://www.academia.edu/50726152/The_Major_Goals_of_Gifted_Education_And_Talent_Development_Programs?email_work_card=view-paper|Renzulli Joseph 2021, Academia Letters: The Major Goals of Gifted Education And Talent Development Programs]]\\
[[https://dpu.au.dk/asterisk/kommentar-98/?fbclid=IwAR1ugtsdpiLeO4ylr5YKyitwu9SyXRtCKpRH8n6OyiEyMB-827_Iqi1arzE|Gran Andersen, Ida og Smith, Emil 2021. Jeg er en pige, så jeg er dårlig til matematik]]\\
[[https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0261429420935700?fbclid=IwAR1H3KZ9LaowbAdDgjDFnti6ENzzIOx_NMcgIC8fIutDtPLBOaUYa113JUE|Kreger Silverman, Linda 2020.Honoring the precious uniqueness of your gifted child ]]\\ [[https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-undgaar-vi-eksklusion-i-skolen?fbclid=IwAR2XjXvafhtgjWMe5MdiPKjBV3PtukURh6x64Z-NZiz8DNckXlpMgssZucY|Emmersten Lund, Gro (2018. Sådan undgår vi eksklusion i skolen]]\\
[[https://www.academia.edu/34759492/Tracing_Giftedness_An_Exploration_of_Theories_Programmes_and_Emerging_Dilemmas?email_work_card=view-paper|Mahajan Anupama, (2017) Tracing Giftedness: An Exploration of Theories, Programmes and Emerging Dilemmas]]\\
[[http://hdl.handle.net/2077/55423|Framtidens Einstein ur ett lärarperspektiv – identifiering och anpassning av undervisning till matematiskt särbegåvade elever samt lärares behov av stöd för att undervisa dem
Gottfridsson HT2017 GU (kandidatuppsats)]]\\
[[http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:800406/FULLTEXT01.pdf|Tre korta texter om att förstå särskilt begåvade barn i den svenska skolan.
Roland S. Persson[2015]HLK, Livslång lärande/Encell]]\\
[[http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:904617/FULLTEXT01.pdf|Särskilt begåvade elever En litteraturstudie om hur lärare kan identifiera elever med särskild begåvning i matematik
Joanna Björnbom [2016] Högskolan Dalarna]]\\
[[http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:929999/FULLTEXT01.pdf|Vad gör man när man redan kan allt?: Studiesituationen för lågstadieelever med goda kunskaper i matematik.
Ida Falck [2016] Umeå universitet]]\\
[[http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:903172/FULLTEXT01.pdf|Särskild begåvning – särskilt bemötande?: Föräldrars erfarenhet av skolans bemötande av särskilt begåvade barn
Lena Bergman Åkerman [2016]Stockholms universitet]]\\
[[http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:867793/FULLTEXT01.pdf|“Förr älskade hon matte!”: En studie om hur föräldrar till elever med fallenhet för matematik upplever matematikundervisningen i grundskolan
Linnéa Malm[2016] Högskolan i Borås]]\\
[[http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:922831/FULLTEXT01.pdf|Elever med fallenhet för matematik.: Identifiering och undervisning i en egalitär skola ur ett lärarperspektiv
Viktoria Franzén [2016] Stockholms universitet]]\\
[[http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:922831/FULLTEXT01.pdf|Underpresterande elever med hög potential: Särbegåvning och särskilda förmågor i matematik
Hansson, Martina [2016] Örebro universitet]]\\
[[https://www.academia.edu/15011269/A_Comparison_of_Gifted_and_Non_gifted_Students_Self_regulation_Skills_for_Science_Learning?email_work_card=view-paper|Tortop, H. S. (2015). A comparison of gifted and non-gifted students’ self-regulation skills for science learning. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 3(1), 42-57.]]\\
[[http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:843681/FULLTEXT01.pdf|Särbegåvning i skolan: En studie om lärares erfarenheter av särbegåvade
Bromander, Johan [2015] Örebro universitet]]\\
[[http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.235967!/Menu/article/attachment/1_5_begavade_barn_ACCESSIBLE.pdf|Internationellt perspektiv på särskilt begåvade elever.
Maria Westling Allodi [2015] Skolverket]]
[[https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstream/handle/10616/44860/Manuscript_Leigh_Jamieson_Rundkvist.pdf?sequence=1|Misdiagnosis of ADHD/ASD in gifted children Leigh Jamison Rundkvist [2015]
Karolinska Institutet]]\\
[[http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:723529/FULLTEXT01.pdf|Generell begåvning och personlighetsdrag i Femfaktormodellen: Träffsäkra prediktorer för konsulters arbetsframgång?
Kia Gram, Sara Eriksson [2014] Stockholms Universitet]]\\
[[http://www.socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1093/899|Förbjudet område?: utbildning och kompetensutveckling om högbegåvade barns behov i skola och förskola.
Mara Westling Allodi [2014] Socialmedicinsk tidskrift]]\\
[[http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:715314/FULLTEXT01.pdf|Förskolans möte med särbegåvade barn: En intervjustudie om erfarenheter och möten med särbegåvning.
Anette Wetterlind [2014] Stockholms universitet]]\\
Alla barns rätt till lärande: En kvalitativ studie om tre pedagogers syn på begåvade barn
Rebecca Kästel [2014]
Karlstads universitet
http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:695369/FULLTEXT01.pdf
Individuella utmaningar och avancerad undervisning: En studie om hur lärare arbetar med högpresterande och särbegåvade elever i ämnet engelska i gymnasieskolan.
Amila Muslia, Adam Lind [2014]
Linne’universitetet
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:690237/FULLTEXT01.pdf
“- De som har matte med sig”: Lärares uppfattningar om elever med fallenhet för matematik
Bianca Östling, Siiri-Viktoria Papke [2013]
Mälardalens högskola
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:707953/FULLTEXT01.pdf
Lärares uppfattningar av begåvningsbegreppet och begåvade elever i matematik.
Åsa Hartman, Erika Erfäldt [2013]
Högskolan Väst
http://hv.diva-portal.org/smash/get/diva2:628082/FULLTEXT01.pdf
Särbegåvade elever?: En studie om lärares uppfattningar kring särbegåvade elever i skolan.
Anna Tengroth [2013]
Högskolan i Väst
http://hv.diva-portal.org/smash/get/diva2:628082/FULLTEXT01.pdf
“Vad roligt att vi har ännu en mattebegåvning!”: En studie om lärares tankar kring elever med särskilda matematiska förmågor.
Janna Malmgren [2013]
Stockholms Universitet
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:633267/FULLTEXT01.pdf
Högpresterande och matematikbegåvade elever. Hur stimuleras de i matematikundervisningen?
Anette Lyckelinge [2013]
Malmö universitet
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/16329/annettelyckelinge20131127.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Synlig eller osynlig?: Pedagogers beskrivningar av särbegåvade elever
Helena-Irmeli Pekkala [2013]
Umeå universitet
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:728083/FULLTEXT01.pdf
Hur bemöts särbegåvade elever i skolan?
Biljana Miketa [2012]
Linne’universitetet
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:588196/FULLTEXT01.pdf
Särbegåvade elevers uppfattningar om sin matematikundervisning : En intervjustudie på grundskolan om hur särbegåvade matematikelever upplever sig inkluderade i matematikundervisningen.
Ann Stensson [2012]
Linnéuniversitetet
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:565052/FULLTEXT01.pdf
Särbegåvning i klassrummet : Möjligheter och hinder för att möta den exceptionellt begåvade eleven.
Lena Olofsdotter [2012]
Umeå Universitet
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:534989/FULLTEXT01.pdf
Livs berättelse- en inblick i hur det kan vara att gå i ”en skola för alla” och vara särbegåvad.
Hanna Rohdin [2012]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/29877/1/gupea_2077_29877_1.pdf
Särbegåvning i klassrummet : Möjligheter och hinder för att möta den exceptionellt begåvade eleven.
Hanna Rohdin [2012]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/29877/1/gupea_2077_29877_1.pdf
Att konstruera begåvning – debatten om IQ.
Thom Axelsson [2012]
Malmö högskola
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/14092/Axelsson_Educare.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Bailey, Carrie Lynn 2011. An Examination of the Relationships Between Ego Development, Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration, and the Behavioral Characteristics of Gifted AdolescentsBailey, Carrie Lynn 2011. An Examination of the Relationships Between Ego Development, Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration, and the Behavioral Characteristics of Gifted Adolescents
Ability Climates: The forgotten cultural factor in promoting gifted education
Roland Persson [2011]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:428729/FULLTEXT01.pdf
On being musically gifted: For teachers, parents and their music-studying pupils
Roland Persson [2011]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:439746/FULLTEXT01.pdf
The Multidimensional Model of Musical Giftedness (3MG): Breaking new ground in understanding musical talent and musical thinking
Roland Persson [2011]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:431753/FULLTEXT01.pdf
Straight Talking Gifted and Talented Education
Roland Persson [2011]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:411126/FULLTEXT01.pdf
Social responsibility for Talent in Europe: Considerations in planning for a European Model for Talent Support
Roland Persson [2011]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:408676/FULLTEXT01.pdf
Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor.
Eva Petterson [2011]
Linne’universitetet
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:414912/FULLTEXT01
Högbegåvad – privilegierad eller bortglömd : en studie om skolpersonals kunskap och insikt kring särbegåvade elever.
Maria Ströbeck, Britt-Inger Svensson [2011]
Högskolan Kristianstad
http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:430874/FULLTEXT01.pdf
Särbegåvade i samhället och skolan: – vinnare eller förlorare?
Emma-Mafria Millerfelt, Beatrice Petterson [2011]
Linne’universitetet
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:509847/FULLTEXT01.pdf
Särbegåvade elever : En studie om studie- och yrkesvägledning och stimulans i gymnaiseskolan.
Anna Arbin [2011]
Umeå universitet
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:432576/FULLTEXT01.pdf
Hur bemöter lärare elever med särskild fallenhet för matematik?
Annie Gustavsson, Veronica Karlsson [2011]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/26104/1/gupea_2077_26104_1.pdf
Porträtt av ett särbegåvat barn – En fallstudie som jämför skillnader och likheter ett barns föräldrars och skolans åsikter och handlingar.
Marie-Louise Olsson [2011]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/26099/1/gupea_2077_26099_1.pdf
Talang med livet som insats.
Samuel Hellström [2011]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/28158/1/gupea_2077_28158_1.pdf
Adding emotion to the gifted musical mind: Towards a model of gifted musical thinking
Roland Persson [2010]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:359988/FULLTEXT01.pdf
Särbegåvade barn och ungdomar är utmaning för svenska psykologer: En kort översikt
Roland Persson [2010]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:343651/FULLTEXT01.pdf
Experiences of intellectually gifted students in an egalitarian and inclusive educational system: A survey study
Roland Persson [2010]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:321684/FULLTEXT01.pdf
Hur förhåller sig begåvning i skolåldern och psykosocial arbetsbelastning i vuxenlivet till olika aspekter av självrapporterad hälsa bland yrkesarbetande kvinnor och män?
Cornelia Wulff, Petra Lindfors, Magnus Sverke [2010]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/24756/2/gupea_2077_24756_2.pdf
Elever med särskild matematisk begåvning : sex elevers tankar om sin grundskoletid.
Ylva Eriksson [2010]
Högskolan i Gävle
http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:318606/FULLTEXT01.pdf
Små Matematiker.
Eva Angel Vairo, Karin Ström [2010]
Malmö högskola
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/10959/MUEP%20ex.%20Examensarbete%20Sm%C3%A5%20Matematiker.pdf?sequence=1
The Elusive Muse: Understanding Musical Giftedness
Roland Persson [2009]
HLK, Livslång lärande/Encell
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27576/1/gupea_2077_27576_1.pdf
The unwanted gifted and talented: A sociobiological perspective of the societal functions of giftedness
Roland S Persson [2009]
HLK, Livslång lärande/Encell
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27576/1/gupea_2077_27576_1.pdf
Europe, Gifted Education
Roland S Persson [2009]
HLK, Livslång lärande/Encell
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27576/1/gupea_2077_27576_1.pdf
Intellectually Gifted Individuals’ Career Choices and Work Satisfaction: A descriptive study
Roland S Persson [2009]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:281434/FULLTEXT01.pdf
The Talent of Being Inconvenient: On the Societal Functions of Giftedness
Roland S Persson [2009]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:228946/FULLTEXT01.pdf
Begåvade barn – vad är det?
Anna Karin Birgell, Eva Olofsson [2009]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/19978/1/gupea_2077_19978_1.pdf
Det måste få vara lite klurigt, fröken! En fallstudie där en lärare möter elever i årskurs 5, som tidigt nått målen i matematik.
Linda Agrell, Erica Dahlén [2009]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/19970/1/gupea_2077_19970_1.pdf
Särbegåvade elever klarar sig själva, en myt?: En studie om pedagogers syn på särbegåvade elever i matematikundervisningen
Åsa Gustafsson, Emma Nilsson [2009]
Växjö universitet
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:221207/FULLTEXT01.pdf
Elever med fallenhet för matematik: Får de det stöd de behöver?
Jens Ludwig [2009]
Högskolan Kristianstad
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:225438/FULLTEXT02.pdf
Idrott och särbegåvning : Fem lärares syn på särbegåvade elevers möjlighet till utveckling inom kursen Idrott och hälsa A på gymnasiet.
Joanna Svensson, Kristine Haugland-Karlstad [2009]
Högskolan Kristianstad
http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:294061/FULLTEXT01.pdf
Skolans dilemma : De begåvade barnen – en bortglömd elevkategori i “en skola för alla”?
Carita Andersson, Maria Schander [2009]
Växjö Universitet
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:232429/FULLTEXT01.pdf
Pedagogiska teorier om eleven i skolutredningar på 1940-tal och 1990-tal – En metaforanalys.
Mary-Anne Holfve-Sabel [2009]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/24177/1/gupea_2077_24177_1.pdf
Matematikundervisning som kan stödja matematiskt begåvade elever.
Marie Håkansson, Dorota Lembrér [2009]
Malmö högskola
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/7599/examensarbete_H%C3%A5kansson_Lembr%C3%A9r.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Speciella nog att särbehandlas? Lärarstudenters syn på särbegåvade elever.
Åsa Persson [2008]
Högskolan Kristianstad
http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:231135/FULLTEXT01.pdf
I en skola för alla/A study of inclusive education.
Robert Hagsten [2008]
Malmö Högskola
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/6754/I%20en%20skola%20f%C3%B6r%20alla.pdf?sequence=1
Begåvade barn en investering för framtiden.
Anna-Karin Andersson, Monita Hellström [2007]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/7274/1/VT07-2611-148.pdf
Utstickare i det svenska skolsystemet.
Jenny Byvall, Janet Pettersson [2007]
Lärarhögskolan i Stockholm
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:199331/FULLTEXT01.pdf
Högpresterande elever En bortglömd elevgrupp.
Annelie Börjesson, Cecilia Sjöberg, [2007]
Lärarhögskolan i Stockholm
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/3898/Microsoft%20Word%20-%20H%C3%B6gpresterande%20elever.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Särbegåvade barn : och deras individuella utvecklingsplan.
Maria Nilsson [2007]
Karlstads universitet
http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:6277/FULLTEXT01.pdf
Begåvad och bortglömd?/ Lärare om bemötandet av elever som är begåvade i matematik.
Eva-Lena Carlsson [2007]
Högskolan i Dalarna
http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:518723/FULLTEXT01.pdf
Skolan och de begåvade barnen.
Åsa Hallenheim Olsson [2007]
Malmö högskola
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/3244/Exarbete11december.pdf?sequence=1
Särbegåvade elever i skolan : Ett nytt fält för specialpedagogiken.
Caroline Alm [2007]
Högskolan i Gävle
http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:119806/FULLTEXT01.pdf
Alla är intelligenta En enkätstudie bland grundskolelärare om de i sin undervisning tar hänsyn till Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna.
Helena Olsson och Björn Wingård [2007]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/3797/1/HT06-2611-213.pdf
Högpresterande elever En bortglömd elevgrupp.
Annelie Börjesson, Cecilia Sjöberg [2007]
Malmö Högskola
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/3898/Microsoft%20Word%20-%20H%C3%B6gpresterande%20elever.pdf?sequence=1
Elever med matematikbegåvning: Hur vill de bli bemötta för att behålla sin motivation och lust att lära?
Rebecka Johansson, Anna-Karin Fransson [2007]
Växjö universitet
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:204954/FULLTEXT01.pdf
Skolans syn på särbegåvade elever.
Vickie Berggren, Bo Lindskog [2007]
Malmö högskola
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/3795/Microsoft%20Word%20-%20Skolans%20syn%20p%5e%20s%5erbeg%5evade%20elever%20-%20Vickie%20Berggren%20%26%20Bo%20Lindskog.pdf?sequence=1
Skolans attityd till högpresterande elever.
Emelie Björkman, Frida Wikström [2007]
Luleå tekniska universitet
https://pure.ltu.se/ws/files/31041619/LTU-LAR-EX-07108-SE.pdf
Utstickare i det svenska skolsystemet.
Jenny Bywall, Janet Pettersson [2007]
Stockholms universitet
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:199331/FULLTEXT01.pdf
De särbegåvade eleverna : En studie om de särbegåvade elevernas skolvardag, ur ett elevperspektiv.
Kajsa Lindkvist [2007]
Stockholms universitet
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:198639/FULLTEXT01.pdf
Att se mönster i prickar – en föga användbar förmåga? : Intervju- och enkätstudier om logisk-analytisk särbegåvning i Sverige.
Jannica Stålnacke [2007]
Stockholms universitet
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:197575/FULLTEXT01.pdf
En skola för alla! – Hur utmanas de bättre i matematik?
Åsa Björklund, Åsa Lindskog (2007)
Malmö högskola
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/3585/Bj%C3%B6rklund_Lindskog.pdf?sequence=1
SAIEEDC – A cognition-based generic model for qualitative data analysis in giftedness and talent research
Roland Persson [2006]
HLK, Livslång lärande/Encell
The maestro music teacher and musicians’ mental health
Roland Persson [2006]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:540605/FULLTEXT01.pdf
Särskilda behov i matematik: matematisk begåvning och matematiksvårigheter.
Louise Andersson, Martina Olofsson [2006]
Högskolan väst
http://hv.diva-portal.org/smash/get/diva2:215765/FULLTEXT01.pdf
Hur finner vi elever med fallenhet i matematik?: En fallstudie, i år 8, om hur vi kan finna elever med matematisk fallenhet
Johanna Håkansson, Britt Grant [2006]
Växjö Universitet
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:206755/FULLTEXT01.pdf
Marknadsföring av begåvningar inom musikbranschen.
Per Englund, Lena Brodin [2006]
Stockholms universitet
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:196339/FULLTEXT01.pdf
Begåvade barn i skolan: lärares definitioner på begreppet begåvning och deras tankar kring förhållningssätt, stimulans och specialpedagogik i förhållande till begåvade barn i skolan
Jennie Sand, Jenny Sandsjö [2006]
Högskolan Väst
http://hv.diva-portal.org/smash/get/diva2:215749/FULLTEXT01.pdf
Voices in the wilderness: Counselling gifted students in a Swedish egalitarian setting
Roland Persson [2005]
HLK, Livslång lärande/Encell
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:34791/FULLTEXT01.pdf
Vadå begåvad? : en kvalitativ studie om begåvade barn.
Johanna Fredricsson, Emma Palmqvist [2005]
Linköpings universitet
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/3585/Bj%C3%B6rklund_Lindskog.pdf?sequence=1
Särbegåvade elever i den svenska skolan : ur deras eget perspektiv
Daniel Eriksson [2005]
Linköpings universitet
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:20196/FULLTEXT01.pdf
Vilka pojkar blev civilingenjörer och vad hände med de smarta flickorna?
Minna Salminen-Karlsson [1995]
Linköpings Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27794/1/gupea_2077_27794_1.pdf
Finns det fortfarande en begåvningsreserv?
Kjell Härnqvist [1995]
Kungliga Vetenskaps- och Vitterhets-Samhällets i Göteborg
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27794/1/gupea_2077_27794_1.pdf
Intelligensförändringar under ett kvartssekel : jämförelser mellan trettonåringar prövade 1961, 1966, 1980 och 1985.
Ingemar Emanuelsson, Allan Svensson [1989]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/26967/1/gupea_2077_26967_1.pdf
Bidrag till räknefärdighetens psykologi. En tvillingundersökning.
Mauritz Wictorin [1952]
Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27794/1/gupea_2077_27794_1.pdf
Huvudräkningstyper. (Massundersökning.)
KG Jonsson [1918]
Göteborgs Universitet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27576/1/gupea_2077_27576_1.pdf